Jak szybko zasnąć? Sposoby na bezsenność

jak szybko zasnąć, sposoby na bezsenność

Legenda głosi, że jeśli ktoś nie może zasnąć, to znaczy, że pojawia się w snach innej osoby … Problem pojawia się, kiedy bezsennych nocy jest zbyt wiele. Niestety ta przypadłość dotyczyła także mnie. Jak sobie radzić z bezsennością i jak szybko zasnąć?

Od dzieciństwa cierpię na bezsenność, dlatego zdaję sobie sprawę z tego jak duży może być to problem. Musiałam samodzielnie poznać swój organizm, sprawdzić co na mnie działa i  co pomoże mi w szybszym zaśnięciu. Dlatego poniżej moje sprawdzone sposoby na bezsenność.

Melisa jako sposób na bezseność

Paracelsus nazywał melisę “eliksirem życia”. Wierzył, że roślina ma moc całkowitego przywracania człowiekowi nadwątlonych sił witalnych. Ma działanie uspokajające i rozluźniające oraz pobudzające trawienie. Właśnie dzięki garbnikom i olejkom eterycznym melisa działa uspokajająco. Polecana jest szczególnie w stanach wyczerpania nerwowego, ogólnego pobudzenia i bezsenności.

Codziennie przed snem piję mocną herbatę z melisy bez cukru i muszę przyznać, że w moim przypadku sprawdza się wprost idealnie. Kiedyś skończyła mi się melisa, zaparzyłam sobie zwykłą, słabą herbatę, a efekt tego był taki, że nie mogłam zasnąć przez kolejne 3 godziny.

Mleko

Kiedyś na bezsenność piłam kakao, ale wydaje mi się, że samo ciepłe mleko jest lepsze. Na mnie zawsze działało usypiająco i zasypiałam błyskawicznie. Mleko zawiera tryptofan – substancję, która w organizmie zamieniana jest na serotoninę i melatoninę, a te dwie substancje są niezbędne do zaśnięcia. Tryptofan znajduje się w mleku i jego przetworach.

Jedzenie przed snem – sposoby na bezsenność

Tutaj jestem wyjątkiem, bo bezpośrednio przed snem zawsze muszę coś zjeść, inaczej nie zasnę. Tak wiec to kwestia bardzo indywidualna. Ogólnie istnieje zasada, że ostatni posiłek należy spożyć najpóźniej trzy godziny przed snem. Na kolację najlepiej przygotować potrawy warzywne i zawierające białko.

Wietrzenie pokoju i uchylenie okna

Codziennie przed pójściem spać warto wywietrzyć pokój, a w czasie snu mieć uchylone okno (oczywiście chyba, że są mrozy). Optymalna temperatura w sypialni powinna wynosić około 18-20 stopni.

Wyciszenie – jak szybko zasnąć

Bezpośrednio przed pójściem spać najlepiej jest nie korzystać z komputera czy telefonu, gdyż wytwarzane przez te urządzenia światło pobudza jedynie organizm. Wyłącz główne oświetlenie dzienne i włącz nocną lampkę, która pozwoli Ci wyciszyć się. Zadbaj o spokój i ciszę, a jeśli przeszkadzają Ci hałasy, możesz czasem założyć do uszu stopery (pamiętaj, że ich systematyczne stosowanie może zwiększać ryzyko infekcji ucha lub nadwrażliwości na hałasy).

Bardzo dobrym sposobem na zrelaksowanie się przed snem jest gorąca kąpiel z dodatkiem olejków zapachowych (np. lawendy). przeczytać coś lekkiego

Aktywność w ciągu dnia

Zadbaj o to, aby dzień pełen był przeróżnych aktywności, zmęczenie sprawi, że szybciej zaśniesz. Ważne jest też to, aby zapewnić sobie odpowiednią dawkę aktywności fizycznej – najlepiej na świeżym powietrzu. Najlepsze będą biegi, jazda rowerem albo długie spacery. Nie ćwicz jednak na 3-4 godziny przed planowanym zaśnięciem. Ćwiczenia działają pobudzają, co utrudnia zaśnięcie. Do łóżka połóż się dopiero, gdy poczujesz się bardzo senny.

Zmiana nawyków

Tutaj zaczynają się schody. jak szybko zasnąć, sposoby na bezsenność

Postaraj się wyregulować swój zegar biologiczny i kłaść się codziennie o tej samej godzinie. Zwróć uwagę, co jesz i pijesz w ciągu dnia. Pamiętaj, że kofeina z wypitej popołudniowej kawy utrzymuje się w organizmie nawet do 6 godzin. Weliminuj alkohol, który podwyższa ciśnienie, wiec z pewnością nie ułatwia zaśnięcia.

Jedną z najważniejszych zasad jest to, że łóżko służy wyłącznie do spania i odpoczynku. Postaraj się nie spożywać w nim posiłków, nie pracować, nie oglądać TV ani nie czytać w nim książek. Po upływie kilku tygodni Twój organizm będzie kojarzyć łóżko ze snem, a zasypianie stanie się dużo łatwiejsze. Dodatkowo usuń z sypialni komputer, telewizor i inne sprzęty elektroniczne, które kojarzyć się będą z pracą, a dodatkowo wpływają na niekorzystną jonizację powietrza.

„Ziołowa poduszka”

Tego sposobu jeszcze nie wypróbowałam, podobno jest bardzo skuteczny, zastanawiam się tylko, czy intensywny zapach ziół nie będzie mnie drażnić. Do jaśka należy wrzucić kwiaty lawendy i liście melisy. Zioła te uspokajają, wyciszają i przynoszą sen.

Muszę przyznać, że wdrożenie wszystkich tych elementów sprawiło, że nie mam już ze snem problemów. W moim przypadku najbardziej sprawdza się wypicie mleka (kaka lub melisy) i jedzenie przed snem, ale to już chyba kwestia indywidualna.

Tyle ode mnie, od byłej bezsennej – dla obecnych bezsennych (; 

Kolorowych …

Photo by Diego da Silva

jak szybko zasnąć, sposoby na bezsenność

Share Button
Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii i oznaczony tagami , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.
  • Dorota Tarkowska

    Najlepiej ściągnąć sobie aplikacje na telefon – szum morza, śpiew ptaków, ja zasypiam błyskawicznie!

  • Wika

    Na dobre zasypianie polecam wychłodzenie sypialni. Nic tak nie pomaga jak sen w dobrze przewietrzonym pomieszczeniu. Zazwyczaj jak wracam po pracy przemęczona, otwieram okna. Pachnąca sypialnia jest najlepszym miejscem do relaksu. Zdarza się też tak, że pomimo sprzyjających warunków jestem jakaś niespokojna i zmartwiona problemami dnia codziennego. Wtedy biorę dodatkowo Nervocalm noc. Pomaga on mi się zrelaksować i szybko zasnąć. Polecam spróbować każdemu kto prowadzi intensywny tryb życia. Nie ma nic gorszego niż zbyt krótki sen.